КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВАТ КОНДИЛОМИТЕ?

Причиняват се от човешки папиломен вирус – Human Papilloma Virus. Има повече от 40 типа HPV, които могат да инфектират мъжките и женските полови органи, както устната кухина, гърлото, ануса и ректума.

В повечето случаи инфекцията протича безсимптомно и   инфектираните дори не знаят за този факт.

КОЛКО ЧЕСТИ СА КОНДИЛОМИТЕ?

Смятат се за една от най – честите полово предаванаиинфекции. Около 50% от полово активните са били  носители на HPV.

КАКВА Е КЛИНИКАТА ПРИ КОНДИЛОМИ?

Повечето носители не развиват симптоми. В 90% от случаите човешката имунна система изчиства HPV в рамките на две години. Понякога инфекцията обаче може да доведе до:

Аногенитални брадавици (островърхи кондиломи)

Започват като малки възелчета, които нарастват по брой и големина и образуват вегетации с повърхност, наподобяваща тази на цветно зеле. Появяват се седмици или месеци след контакт с инфектиран партньор, който може и да няма клинични симптоми.

Ако не се лекуват, кондиломите могат да изчезнат, да персистират непроменени или да се увеличат по големина и брой. При жените се разполагат по малките и големите лабии, навлизат във влагалището и могат да засегнат шийката на матката.

При мъжете се засяга препуциума под формата на венец, гланса, уретралното отвърстие и по – рядко уретрата. И при двата пола се засягат пубиса, ингвиналните гънки, вътрешната повърхност на бедрата, както и ануса и ректума. Кондиломите не водят до появата на карцинома.

КАК СТАВА ЗАРАЗЯВАНЕТО С HPV?

Заразяването става най – често при вагинален и анален секс, по – рядко при орален. Човек  може да има HPV,  дори да са минали години от заразяването. Повечето инфектирани не развиват заболяване. Ако развият, е възможно да има повече от 1 тип HPV.

КАК МОЖЕМ ДА СЕ ПРЕДПАЗИМ ОТ HPV?

Съществува ваксина, която може да предпази мъже и жени от повечето типове HPV.
Кондомите могат да намалят риска от заразяване. За да бъдат по – ефективни ,  те трябва да се използват при всеки сексуален акт, от началото до края.

Хората могат да намалят риска от заразяване с  HPV, като бъдат верни само на един партньор. Но дори тези,  с един единствен партньор през целият им живот могат да се инфектират с HPV. Тогава не може да се каже дали техният партньор е бил инфектиран в миналото или в настоящето.

ИМА ЛИ НАДЕЖДЕН ТЕСТ ЗА HPV?

Няма такъв тест за мъже и жени.  По – скоро се използва, за да се подобри скрининга за жени в определена възраст.

ИМА ЛИ ЛЕЧЕНИЕ НА  HPV ИЛИ СВЪЗАНИТЕ С  HPV ЗАБОЛЯВАНИЯ?

Няма лечение на самият вирус, но се лекуват болестите, които вируса предизвиква. Лечението на островърхите кондиломи е с подофилин, трихлороцетна киселина, криотерапия, електрокоагулация, лазертерапия.

ПОМАГАТ ЛИ ПРИ ЛЕЧЕНИЕТО НА  HPV  ИМУНОСТИМУЛИРАЩИТЕ СРЕДСТВА?
Категорично не. Изопренозин и други имуностимулатори масово се изписват на  пациенти с кондиломи, но за съжаление без никакъв ефект.