КАКВО Е ВИТИЛИГО?

ВитилигоВитилигото (Vitiligo) е заболяване, при което се унищожават меланоцитите (клетки, произвеждащи пигмент) и в резултат на това се появяват бели петна по кожата и лигавиците.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ВИТИЛИГО?

Причините не са известни. Най–разпространена е теорията, че вследствие дефект в определен ген настъпват промени в някои меланоцити.

Те загиват и отключват автоимунен отговор с образуване на антитела срещу тях. Тези антимеланоцитни антитела обаче унищожават и нови меланоцити. Така се появява витилигото.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ВИТИЛИГО?

ВитилигоПо кожата и лигавиците без никакви симптоми се появяват бели петна, най–често по откритите части и около естествените отвори – около очите, носа, устата, ануса, гениталиите, пъпа, по пръстите на ръцете и краката, в аксилите.

При засягане на съответните области, космите на косата, веждите, миглите и брадата също побеляват.

Размерът на белите петна варира от няколко милиметра до засягане на обширни пространства от кожата. Петната при витилиго са с овална или кръгла форма, добре ограничени от незасегната кожа.

Границите на петната  могат бъдат с цвета на нормалната кожа,  да са с по-тъмен цвят, а може и да са зачервени. При нарастване на размера на петната и появата на нови петна може да настъпи сливане на лезиите.

ВитилигоИзявата на витилиго обикновено започва през летните месеци и това се дължи на факта, че при потъмняване на незасегната кожа петната от витилиго се открояват по-силно.

Витилигото засяга симетрично кожата, но е възможно да е разположено само в един участък, който отговаря на определен кожен сегмент - дерматом. Хората, които имат витилиго в повечето случаи нямат други оплаквания като сърбеж или болка.

При витилигото се засягат меланоцитите, клетките които образуват пигмент. Меланоцити, освен по кожата има и в космите, очите, вътрешното ухо, менингите (мозъчни обвивки). Проучванията сочат, че около 40% от хората с витилиго имат пигментни дефекти по ретината, но в повечето случаи, без да имат оплаквания.

При някои пациенти се установява увеит на очите. При други да се наблюдава преждевременно побеляване  на косите. В по-редки случаи витилиго може да се съпровожда и с глухота.

При витилиго може да се наблюдава феномен, при който след одраскване или травма на незасегната кожа се появяват бели петна. Този феномен е известен като феномен на Кьобнер.

КАКВИ ВИДОВЕ ВИТИЛИГО ИМА?

Витилигото може да засегне различни участъци и да бъде различно разпространено. В зависимост от степента на засягане и областите, които са засегнати витилигото се дели на:

Фокално витилиго.  Проявява се с   едно или няколко бели петна в една област,  без да има сегментно разпространение.

Сегментно (едностранно) витилиго. Сегментното витилиго е разположено в едната половина на тялото,  като белите петна са разположени по хода на определен кожен сегмент и прекъсват рязко на нивото на срединната линия на тялото.

Сегментното витилиго  рядко се разпространява извън засегнатите участъци. Тази форма се среща рядко и почти винаги започва в детска възраст. Повече от половината от хората, които имат сегментно витилиго имат и полиоза, състояние, при което има бял кичур коса.

Витилиго по лигавиците. Витилиго по лигавиците се характеризира със засягане само на лигавиците и се среща изключително рядко. Тази форма на витилиго трябва да се ограничи от други заболявания, които се срещат по-често и при които има бели петна по лигавиците.

Витилиго вулгарис - обикновено витилиго. Обикновеното витилиго се характеризира с дисеминирано разпространение на бели петна по кожата по цялото тяло, без да има характерно засягане на някои участъци.

Акрофациално витилиго. Акрофациалното витилиго се характеризира със засягане на лицето, пръстите, дланите и ходилата. Това е най-често срещаната форма на витилиго.

Смесено витилиго. Смесеното витилиго е с белези на обикновено и акрофациално витилиго.

Универсално витилиго. Универсалното витилиго се характеризира с почти пълна или пълна загуба на пигментация по кожата. Незасегната от витилиго кожа е в малък процент. Универсалното витилиго най-често е в съчетание с множество ендокринни нарушения.

КАК СЕ ЛЕКУВА ВИТИЛИГОТО?

Терапията е индивидуална при всеки пациент.
Кортикостеродните кремове се прилагат в началните стадии на заболяването.

PUVA терапия  е комбинация между прием на псорален и облъчване с ултравиолетова светлина. Псоралена е лекарство, прието през устата или локално,  което при взаимодействието си с ултравиолетовите лъчи води до пигментиране на кожата.

При засягане на повече от 50 % от кожата се използва депигментация на останалите участъци.