КАКВО Е МЕДИКАМЕНТОЗЕН ДЕРМАТИТ?

Медикаментозен дерматитМедикаментозният дерматит  е група от дерматози, появяващи се след прием на определено лекарство. Почти всяко лекарство може да доведе до поява на алергична реакция, при която се отключва поредица от имунологични процеси в тялото.

При първият прием на лекарството обикновено няма никакви проблеми. Въпреки това, имунната система може да произведе вещества – имуноглобулини – IgE, които при повторна среща с медикамента може да доведат до поява на алергична реакция. Това е най–честия механизъм на възникване на лекарствената алергия.

 

КАКВИ ВИДОВЕ  МЕДИКАМЕНТОЗЕН ДЕРМАТИТ  СЪЩЕСТВУВАТ?

Медикаментозен дерматитАлергичен шок

Съществува малък процент от хора, които имат силно изразена алергия към определени медикаменти. В такива случаи може да се развие изключително тежка алергична реакция, наречена анафилаксия, която да прогресира до бърз и генерализиран оток по тялото, поява на сърбящи еритемни петна, уртики, оток на Квинке, спадане на кръвното налягане и колапс.

Дихателните симптоми, появяващи се при анафилаксия, са: недостиг на въздух, хрипове - обикновено се причиняват от спазми на бронхиалните мускули, дрезгавост, болка при преглъщане, кашлица, болка или стягане в гърдите, оток на горните дихателни пътища.

Проявите на сърдечно-съдовата система при анафилактична реакция са: ускорена сърдечна дейност, понижено кръвно налягане, колапс.  В много тежки случаи може да настъпи  спиране на сърдечната дейност и смърт.

Медикаментозна уртикаря

Медикаментозен дерматитМедикаментите са вторта по честота причина за остра уртикария, след храните.  Най–често това са антибиотици, болкоуспокояващи, нестероидни противовъзпалителни средства, ваксини, контрастни средства. Всеки медикамент може да доведе до появата на уртикария. 

Морбилиформени екзантеми

Срещат се най–често и се предизвикват от пеницилин или пеницилинови производни. Наподобяват морбили. Обикновено такива обриви се получават след прием на ампицилин. Появяват се след петия ден от началото на лечението. Не са сърбящи, продължителността им е около седмица.

Скарлатиниформени екзантеми

Получават се след прием на пеницилин, негови производни и барбитурати. Появяват се на втория – третия ден от началото на лечението и наподобяват скарлатина.

Рубеолиформени екзантеми

Най–често се появяват около седмица след започване на лечение със сулфонамиди.

Макулозни екзантеми

Медикаментозен дерматитПоявяват се розовочервени петна най–често по лицето и туловището, показват склонност към сливане. Продължителността им е окло две седмици.

Фиксна еритема(erythema fixum)

Характеризира се с поява на обрив на едно и също място, след прием на медикамент. Най–често след прием на антипиретици, болкоуспокояващи или сулфонамиди. Някои азобои, използвани като оцветители в напитките и храните също могат да доведат до поява на еритема фиксум.

Клинично се представя със зачервена и едемна плака със синкав отенък и големина от 1 до 20 см. в диаметър. След преминаване на обрива на същото място може да остане хиперпигментация, която се усилва при всеки рецидив. Понякога може да протече с поява на мехури върху еритемният участък. Засягат се лицето, ръцете, половите органи, устните.

 

КАК СЕ ЛЕКУВА  МЕДИКАМЕНТОЗНИЯТ ДЕРМАТИТ  ?

Целта на лечението е да се облекчат симптомите и да се избегнат тежки реакции. Лечението включва локални и общи кортикостероиди и адреналин при алергичен шок.

 

КАК ДА ПРЕДОТВРАТИМ ПОЯВАТА НА МЕДИКАМЕНТОЗЕН ДЕРМАТИТ?

 
Лекарска алергия

Ако имате известна лекарствена алергия, избягването на медикамента и неговите производни е най–добрият начин да се предотврати алергична реакция. Например, ако имате алергия към пеницилин е добре да се избягва и ампицилин или амоксицилин.