КАКВО Е МИКОЗА НА НОКТИТЕ?

Микоза на ноктитеМикоза или гъбички на ноктите (Onychomycosis, Tinea unguium, онихомикоза) е често срещано хронично, бавно прогресиращо заболяване, което води до разрушаване на нокътната плочка.

Заболяването може да се локализира само по ноктите, но често се съчетава и с tinea pedum или tinea manuum.

КОИ СА ПРИЧИНИТЕЛИТЕ НА МИКОЗАТА НА НОКТИТЕ?

Микоза на ноктите  най-често се причинява от дерматофитни гъбички, рядко от дрожди и плесени. Най-честите причинители са: Trichophyton rubrum    и по-рядко Trichophyton mentagrophytes и Epidermophyton floccosum.

КОИ СА РИСКОВИТЕ ФАКТОРИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ОНИХОМИКОЗА?

Микоза на ноктитеОнихомикозата се предава чрез пряк контакт със заразени предмети, най-често кърпи, чорапи, обувки, душ кабини и други.
Факторите, които могат да повишат риска от развитие на ноктите микоза:

Възрастни хора, тъй като намалява притока на кръв и се забавя растежа на ноктите;

Хроничната травма (тесни обувки);

Лошата периферна кръвна циркулация;

Бавният растеж на нокътя;

Обилно изпотяване;

Мъжки пол, особено когато има фамилна история на гъбични инфекции на ноктите;

Работа във влажна среда;

Обувки и чорапи, които пречат на вентилацията и не абсорбират потта;

Съжителство с хора, страдащи от микоза на ноктите;

Ходене боси на обществени места (плувен басейн, фитнес зала и душ кабина);

Кожни заболявания, протичащи със засягане на ноктите, например псориазис;

Наличие на диабет, отслабена имунна система.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ОНИХОМИКОЗА?

Микоза на ноктитеПри микозата на ноктите се уврежда нокътната плочка от латералната страна или свободния ръб.  В нокътя се образува мрежа от мицел, който се храни с кератина от нокъната плочка, което води до промяна в прозрачността и цвета на нокътя, а по-късно и до   деструкция.

Инфекцията започва най-често като белезникаво или жълто петно на повърхността на нокътя, близо до латералната нокътна гънка. След време процесът се разпространява към основата на нокътя, който потъмнява, загубва лъскавината си и може да стане жълтеникав или кафеникав до черен на цвят.

По-късно нокътната плочка задебелява, става чуплива, ронлива, с назъбени ръбове и изкривена форма, образува се хиперкератоза. Масивната инвазия води до тотална дистрофична онихомикоза.

Онихомикозата започва обикновено от един нокът и постепенно обхваща другите, както и околната кожа.
Заразената нокътната плочка може да се отдели от нокътното легло - това се нарича онихолиза. Може да има болка в пръстите на краката и ходилата.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА ОНИХОМИКОЗА?

Диагнозата микоза на ноктите се поставя на базата на:
лабараторната диагностика с културелно изследване
серологични тестове
микроскопски методи

С КАКВО МОЖЕ ДА СЕ ОБЪРКА ОНИХОМИКОЗАТА?

Диференциална диагноза на онихомикозата се прави с ониходистрофия при псориазис, лихен планус, травматична онихолиза.

КАК СЕ ЛЕКУВА ОНИХОМИКОЗАТА?

Лечението се провежда със системни антимикотични препарати. Най-ефективни са тербинафин и итраконазол. Лечението се провежда за 4 месеца, понякога и повече.

Медицински лак за нокти - нанася се върху нокътната плочка и заобикалящата кожа веднъж дневно. Въпреки упоритите реклами, няма никакъв ефект. За цялата си практика не съм видял нито един излекуван пациент с лак за нокти;

Лечение с локални кремове и течности за нокти. Втриват се в засегнатите нокти. Също са без никакъв ефект;

Хирургическо отстраняване на нокътя. Освен че е много болезнено, този метод е също тотално безполезен, въпреки упоритостта на много хирурзи, защото при онихомикоза е засегнато и нокътното ложе и при прорастването на новият нокът, той също се заразява задължитено;

Лазер и фотодинамична терапия.Този вид лечение е доста скъпо, но въпреки продължителните процедури рядко е ефективно.