КАКВО Е ПАЛМО-ПЛАНТАРНА ПУСТУЛОЗА?

Палмоплантарната пустулозаПалмоплантарната пустулоза – Pustulosis Palmaris et plantaris е хронично пустулозно състояние, което засяга дланите и стъпалата. До скоро се смяташе за локализиран вариант на псориазис пустулоза, сега се приема като форма на асептична пустулоза.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ПАЛМО-ПЛАНТАРНАТА ПУСТУЛОЗА?

Точната причина за появата на палмо-плантарна пустулоза е неизвестна. Възможно е да бъде заболяване на екринните потни жлези, които са най-многобройни на дланите и ходилата. Генетичните фактори са важни, тъй като няколко от членовете на някои семейства са засегнати.

Палмоплантарната пустулозаЗаболяването се среща по-често при жени, отколкото при мъже, и е рядко при деца. Хроничен плакатен псориазис се среща при 20 % от пациентите.

Възможно е и автоимунен произход. Асоциира се с глутен чувствителна ентеропатия (цьолиакия), заболяване на щитовидната жлеза и диабетПалмоплантарната пустулоза може да бъде провокирана и  от лекарства.

КАКВА Е КЛИНИКАТА НА ПАЛМО-ПЛАНТАРНАТА ПУСТУЛОЗА?

Палмоплантарната пустулозаПри пустулозис палмоплантарис се засягат   срединните части на дланите и ходилата, както и петите, тенара и хипотенара. Манифестира се със стерилни пустули, с големина на главичка на топлийка до оризово зърно върху еритемна основа. Пустулите завяхват бързо в жълтеникави сквамо-крусти.

Кожата може да бъде задебелена, сърбяща или болезнена, особено ако има дълбоки фисури. Характерна е липсата на възпалителна реакция на околната кожа. Пръстите не се засягат.

Палмоплантарната пустулоза варира по тежест и може да се задържи в продължение на много години, с периоди на екзацербация и ремисия.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА ПРИ ПАЛМО-ПЛАНТАРНАТА ПУСТУЛОЗА?

Пустулозис палмоплантарис обикновено се диагностицира клинично. Лабораторните тестове за бактериална инфекция са отрицателни.

Кожна биопсия може да бъде решаваща за диагнозата - налице са еднокамерни интраепидермални стерилни пустули, изпълнени с неутрофили. При псориазис пустулоза пустулите са многокамерни спонгиоформени.

КАК СЕ ЛЕКУВА ПАЛМО-ПЛАНТАРНАТА ПУСТУЛОЗА?

Палмоплантарна пустулозаЛечението на палмоплантарната пустулоза само тушира симптомите, без да излекува самото заболяване. Прилагат се локални кортикостероидни кремове.

С добър ефект е прилагането на PUVA - светлина в комбинация с перорален медикамент.

При тежка палмоплантарна пустулоза се използват ароматни ретиноиди, сулфони или метотрексат.