КАКВО Е ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Херпес симплексХерпес-вирусната инфекция се причинява от вирусите herpes simplex I и II, причиняващи характерни лезии по кожата и лигавиците, най-често по лицето или гениталната област.

Вирусът на herpes simplex се представя в два варианта - I и II тип. Herpes simplex labialis и herpes simplex genitalis. Те се разграничават чрез лабораторна диагностика и по локализацията на клиничните прояви.

Заразяването става от човек на човек чрез ексудата от мехурчетата, слюнка, сълзи, директно чрез целувка, полов акт или индиректно по въздушен път или чрез предмети. Това става още по време на раждането или до края на първата година при тип I, а при гениталния херпес – след започване на полов живот.

В последните години се отбелязва тенденция към по-чести инфекции, особено от herpes simplex II. Тежки и масови заболявания, често с фатален изход, се наблюдават при имуносупресия. Вируса има и  канцерогенен ефект.

Вирусът на херпес симплекс спада към алфа-херпесните вируси от семейство Herpesviridae, в което   са идентифицирани повече от 70 вида.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

I Първичната инфекция с вируса на херпес симплекс в 99 % не се долавя клинично и се открива по наличие на антитела в серума. Приема се, че първичното разпространение на инфекцията от първичното огнище може да се осъществи чрез преминаване на вирусните частички от клетка в клетка, по кръвен път или чрез нервните клетки.

При клиничното оздравяване вирусите остават в латентно състояние, в сетивните ганглии, потискани от хуморалния имунитет. При спадане на имунитета, под влияние на бактериални и различни вирусни инфекции, във връзка с интоксикации, стомашно-чревни, неврогенни смущения или външни химични, физични и неврологични дразнители, намиращи се в латентна фаза вируси могат да се активират и причиняват рецидиви.

Противовирусният имунитет, който се изгражда, е хуморален и клетъчен. Хуморалните антитела се доказват 1 до 3 седмици след преминаване на инфекцията. Някои от тях преминават през плацентата и се долавят в първите месеци след раждането. Клетъчният имунитет се осъществява от Т-лимфоцитите, макрофагите и други имунни клетки.

Първичните инфекции с вируса на herpes simplex протичат по-тежко и остро, поради факта, че няма още изработени антитела.

Gingivostomatitis herpetica е инфекция у деца между 1-5 години, характеризираща се с остро протичане, ангажиране на усната лигавица и общи прояви. След инкубационен период от 2-7 дни, устната лигавица и полулигавицата се зачервяват, отичат и осейват с мехурчета с размер 1-2 мм до 1 см.

Те бързо преминават в болезнени и кървящи ерозии. Сливиците и гърлото обикновено не се засягат. Съпътстват се от обилно слюноотделяне и неприятен дъх от устата. Регионалните лимфни възли са болезнени и увеличени. Температурата се повишава до 39-40 градуса. Загубата на апетит в съчетание с болезнените ерозии силно затрудняват храненето, дори приема на течности.

При деца с увреден имунитет, след морбили, варицела, скарлатина и др. инфекции, херпетичния обрив се разпространява към гърлото и хранопровода, по кожата на устните, около очите , половите органи, пръстите на ръцете. Развива картина на aphtoid Pospischill-Feyrter.

Eczema herpeticum е тежка форма на първична инфекция от herpes simplex. Тя се развива най-често при деца с предшестваща сърбяща дерматоза и състояние на намален имунитет, а заразяването се осъществява от наличния вече гингивостоматит.

Инкубационият период е 5-10 дни. Общото състояние се влошава, температурата се покачва, болните са унесени, интоксикирани, обезводнени, особено при наличие на повърщане и диария

Появяват се пръснати, а на места и групирани мехурчета, най-често по лицето, шията, горните крайници. За 2-3 дни мехурчетата нагнояват, хлътват в центъра и се разширяват периферно. Това състояние може да продължи от 5-6 седмици.

Херпесен сепсис у новороденото. Източник на инфекцията е болната майка, а заразяването става по време на раждането. По изключение източник на инфекцията може да бъде и медицинския персонал. Инкубационният период е от 3-6 дни. Началото е остро с повишена температура, задух и жълтеница. Черният дроб и слезката са увеличени.

Влошеното общо състояние се съчетава с херпетични обриви по кожата и лигавиците - развива се херпетичен стоматит и вулвовагинит, със склонност към кървене. Засягането на централната нервна система се изразява с данни за менингоенцефалит. За 5-6 дни заболяването завършва фатално. Родилки с генитален херпес раждат чрез секцио, а при раждане се прилагат имунностимулиращи средства.

Първичните гениталните инфекции се причиняват от Herpes Simplex II. Те протичат под формата на профузен баланит (възпаление на главата на половия член) и вулвовагинит (възпаление на вулвата и влагалището), съпътствани от регионално възпаление на лимфните възли и общи прояви. Често са налице цервицит и уретрит.

II Вторични херпес симплекс инфекции
Те са резултат от реактивиране на вирус в латентно състояние при снижение на имунитета или при реинфекция.

Херпес-вирусен везикулозен дерматит е най-типичната болестна проява на инфекция с вируса на херпес симплекс. Клинично инфекцията от първи тип, херпес симплекс лабиалис (фациалис) най-често се проявява по или около устните, а при втори тип, херпес симплекс гениталис се засягат ано-гениталната област, седалището и пръстите на ръцете. Заболяването протича в 4 клинични стадия:

1. Еритемен – започва с пареща болка и зачервяване по лигавиците и полулигавиците.

2. Везикулозен – върху еритема се появяват малки везикули или пустули, които бързо се пукат.

3. Улцерозен – при спукване на везикулите се образуват малки ерозии.

4. Епителизиращ. За около 7 дни лезиите епителизират. Когато са засегнати лигавиците везикули много рядко се наблюдават, поради бързата им еволюция. Тези 4 стадия са по-добре видими, когато е засегната кожата.

Херпекс симплекс лабиалис е често срещана форма, характеризираща се с локализиране на инфекцията около устата с наличие на характерен обрив - няколко везикули, които след разпукването си преминават в ерозии. Последните преминават бързо с развитие на коричка.

Херпес симплекс фациалис може да бъде локализиран навсякъде по лицето. Най-често причинител на херпес-вирусна инфекция на лицето и на устните е herpes simplex I, a причинител на гениталния херпес е herpes simplex II, но в някои случаи herpes simplex II може да доведе до везикулозен дерматит на устните и обратно.

Обривът може да обхване малки или по-големи повърхности, при което мехурчетата могат да се слеят в по-големи мехурчетата с неправилна форма – Herpes bullosus.

Оточните форми на херпес—симплекс везикуларен дерматит наподобяват булозен еризипел – Herpes oedematosus.

Herpes zosteriformis е по-особена форма, наподобяваща херпес зостер, при която обривите са разположени по хода на някой нерв.

Folliculitis herpetica. Характеризира се с бързопреходни фоликуларни везикули по брадата.

Perionyxis herpetica. Засяга се околонокътния вал и пръстите на ръцете. В повечето случаи се касае за инфекция от втори тип на вируса.
След кратки или продължителни ремисии херпетиформения обрив се появява в една и съща област – Herpes recidivans.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Диагнозата се поставя клинично. В някои случаи диагностичното значение имат и серологични изследвания: вируснеутрализиращата реакция, реакция на свързване на комплемента, пасивна хемаглутинация, директна и индиректна имунофлуоресценция.

КАКВИ УСЛОЖНЕНИЯ МОЖЕ ДА ИМА ПРИ ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Усложнения на херпес—вирусен везикулозен дерматит са бактериална инфекция, кандидоза, елефантиазис, малигнена дегенерация. Развитието на базоцелуларен и епиноцелуларен карцином се среща по-често при инфекции от втори тип.

КАКВА Е ДИФЕРЕНЦИАЛНАТА ДИАГНОЗА ПРИ ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Диференциална диагноза на херпес — вирусния везикуларен дерматит се прави с импетиго, медикаментозни обриви, еризипел, herpes zoster при интеркостално разположение на мехурчетата и силна болезненост.

КАК СЕ ЛЕКУВА ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Локално се използват антисептични средства, Ацикловир, Зовиракс крем. Общо може да се даде Ацикловир в доза 5 пъти по 200мг.